Tijdens trainingen werd aan de deelnemers gevraagd om de uitspraken die zij kennen in het bedrijf of instelling over de bedrijfscultuur op flap-over-vellen te schrijven.
Het resultaat was de beschrijving van de cultuur van het bedrijf. Niet als abstract gegeven, maar heel concreet in de gedachten die in het bedrijf rondzingen. Zo keken we met z’n allen naar de bedrijfscultuur.
Vervolgens worden deze uitspraken getoetst op de drie eerste kerngedachten.
- Niet te beantwoorden vragen 2. Toekomstgerichte overtuigingen 3. Niet herkende fantasiegedachten.
Wat we voor onszelf met het GAP kunnen doen kan ook in een bedrijf gebeuren. Uitspraken in een bedrijf filteren. Dat kan een opfriseffect hebben.
Dit gebeurt door de gedachten die rondzingen zichtbaar te maken, te labelen (benoemen) en te herwaarderen.
Zo doen we het hier altijd (het ooit genomen besluit) is een bekende. Hier volgen er nog een paar.
Er verandert toch niets.
Dat moet de leiding maar regelen.
Het is een communicatieprobleem.
De directie luistert toch niet.
Ze vertellen ons toch nooit iets.
Waarom luisteren ze niet naar ons?
Het enige wat telt is wat je binnen haalt.
Die daarboven hebben het maar makkelijk.
Er wordt toch niets gedaan met je ideeën.
Daar kan je beleid op zetten en een cultuuromslag teweegbrengen.