Voorbeelden van risicomijdend en risiconemend

Reclameboodschappen

In reclameboodschappen kan je met deze kennis op een handige manier inspelen op de verschillen in dit onderdeel, door uit te leggen wat een product aan de ene kant allemaal oplevert en wat het aan de andere kant bespaart.

Met deze polis krijg je meer voorzieningen, meer keuzes en meer waar voor je geld. (bedoeld voor de risiconemende)

Je vermijdt lange wachttijden, onduidelijkheid door de kleine lettertjes en je bespaart veel geld. (bedoeld voor de risicomijdende)

Zo stem je af op twee behoeften in de communicatie. Spreek je een team of groep toe, of heb je een overleg, dan is deze manier van communiceren een aanrader. Je bereikt hier namelijk meer mensen mee. Wat het oplevert en wat het bespaard.

De sollicitant

De sollicitant was een aantrekkelijke partij voor het bedrijf. De werkgever deed dan ook zijn best om aan te geven wat het bedrijf allemaal te bieden had. Enthousiast werd de sollicitant pas toen in het gesprek aan de orde kwam wat deze ook kon vermijden wanneer hij de baan zou accepteren.

Hij was meer risicomijdend ingesteld. Zijn enthousiasme groeide toen hij hoorde:

Je hoeft je niet druk te maken over jouw pensioen, daar hebben wij een goede regeling voor.

Wij willen vermijden dat onze mensen niet weten waar ze aan toe zijn.

Wij werken met duidelijke functieomschrijvingen.

Je krijgt bij ons bedrijf een vast contract.

 Flexplekken

In een bedrijf worden veranderingen ingevoerd. Flexplekken wordt het nieuwe begrip. Geen vaste eigen plek, maar zoeken naar een vrij bureau.

Het waren de risiconemende werknemers die het enthousiasme van de leiding deelden.

Niet weten waar je per dag zou zitten en wie je naast of tegenover je zou hebben. Afwisseling, mogelijkheden en nieuwe situaties, niet gebonden aan één plek.

Een ander deel zag er erg tegenop. Al de veranderde situaties kunnen een kwelling zijn voor de risicomijdende werknemers.

De vakantie

Het gezin ging elk jaar naar dezelfde camping in Italië. Is dat risicomijdend? Dat hangt van hun argumenten af.

Dit zijn argumenten die risicomijdend zijn.

Wij gaan elk jaar naar dezelfde camping, want we weten de weg.

Er is een Nederlandssprekend echtpaar.

Er is altijd plek.

We weten wat het kost.

Het is er rustig.

We kennen daar veel mensen.

Dit zijn argumenten die risiconemend zijn.

Wij gaan elk jaar naar dezelfde camping, want er is veel te doen

We willen nog meer van de omgeving zien.

We leren de taal.

We zien steeds nieuwe mensen.

We nemen dikwijls een andere route.

Zelftraining Teamindividualisering omdat ieder mens uniek is, dus anders dan de ander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *