Motivatie is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever

Een deel van de motivatie vanuit de werkgever zijn de zaken die naast het loon worden gefaciliteerd. Kinderopvang en scholing zijn hier voorbeelden van.

Wat en hoeveel een werkgever ook faciliteert, toch is er een deel van de mensen die weggaat of weg wil gaan.

Motivatie, is de gangbare opvatting, is iets wat de werkgevers betreft. Zij moeten daarvoor zorgen.
De basis van motivatie, heeft mijn onderzoek vastgesteld, wordt gevormd door zes paar kernbehoeften die een mens heeft. Herkent iemand de eigen behoeften terug in de werksituatie dan werkt dit motiverend.

Denk maar aan iemand die de behoefte heeft om met iets bezig te zijn. De functie vraagt dat en de mensen om haar of hem heen hebben dezelfde behoefte. Genoeg redenen om je op dat gebied thuis te voelen en gemotiveerd te zijn. Dan praten we over de kernbehoefte productgericht.

Hetzelfde geldt voor iemand die meer een mensen-mens is, de tegengestelde kernbehoefte van productgericht, mensgericht. Die heeft meer behoefte aan contact met andere mensen. De functie vraagt dat en de mensen om hem of haar heen hebben ook die behoefte. Die voelt zich thuis in zo’n werksituatie. 

Dan verkeert iemand, op grond van kernbehoeften die niet aansluiten en zelfs haaks kunnen staan op de werksituatie, elke dag in die werksituatie. Heeft het niet naar z’n zin en gaat onbewust uit, net als alle mensen, van de eigen behoeften.
Ik heb het niet naar mijn zin, is de reactie. Een reden om eens om je heen te kijken.

Maar wat is het in de werksituatie wat ervoor zorgt dat iemand het niet naar z’n zin heeft?
Is iets een groot probleem, en dat is het als je met tegenzin naar je werk gaat, deel het probleem dan in stukjes. Welk deel is het dat ervoor zorgt dat iemand met tegenzin naar z’n werk gaat? Waar zitten de overeenkomsten en de verschillen in de kernbehoeften en hoe ga je daar mee om?

Dan wordt duidelijk over welk deel het gaat. Het is dan niet meer de hele werksituatie, maar een deel. Dan is het ook mogelijk om daar iets mee te gaan doen. Dan begrijp je waarom die leidinggevende zo anders reageert dan jij zou doen. Hetzelfde geldt voor sommige collega’s. Dan begrijp je welk deel van de werksituatie haaks staat op jouw kernbehoeften en kun je er misschien iets mee doen.

Motivatie is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever.