Ik zou willen dat ik mijn gedachten af en toe even stil kon zetten

Dat kan nu met de gratis zelftraining: ‘De filosofie van het niet weten’.

Je gedachten stilzetten is mogelijk geworden door de ontdekking van grenzen die de mogelijk- en onmogelijkheden van het kunnen weten bepalen.                                   

Met drie soorten gedachten ga je nu onbewust over die grenzen heen. Dat doe je met drie kerngedachten die een naam hebben gekregen.

1 De niet te beantwoorden vragen

2 De toekomstgerichte overtuigingen

3 De niet herkende fantasiegedachten.

Deze gedachten spelen een cruciale rol bij piekeren, onrust, stress en veel denken.

De herkenning van één van de drie kerngedachten zet de gedachtestroom even stil. ‘Hé, dat is een vraag’. ‘Hé, dat is een overtuiging’. ‘Hé, dat is een fantasiegedachte’. Maar daar stopt het niet mee.

Denken over gedachten

In de zelftraining wordt niet alleen aandacht besteed aan de herkenning. Met de kennis die je opdoet kun je ook de herkende kerngedachte even overdenken. Dit doe je met vragen als: ‘weet ik dit, kan ik dit weten’, bij de kerngedachte niet te beantwoorden vragen en bij een toekomstgerichte overtuiging. Met de herkenning van een niet herkende fantasiegedachte leer je daar een andere reactie op te geven. Je leert jezelf om te denken in mogelijkheden. Daarmee kan je een voor jou ongekende creativiteit ontwikkelen. Een vaardigheid die je altijd en overal kunt gebruiken.

Herwaarderen

Eerst komt de herkenning van een kerngedachte tussen al die gedachten die je op dat moment hebt. Vervolgens denk je er met de kennis die je krijgt even over na. Dat is het herwaarderen. Op dat moment heb je een nieuwe keuze. Ga ik verder met dit denkproces of stop ik met dit denkproces of buig ik het gedachteproces om naar denken in mogelijkheden. De keuze hangst samen met welke kerngedachte je herkent.

Net als bij verkeersborden leer je het herkennen eerst bewust. Later weet je in een flits wat een verkeersbord betekent en hoe je hierop moet reageren. Zo is het ook met de kengedachten.

Zo krijg je meer grip op je denken en daarmee op jezelf.

Vragen?

Gratis zelftraining hier te downloaden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *