Gedachtenanalyse voor het bedrijfsleven

Beleid is een vorm van genomen besluiten. Op grond van welke gedachten is het beleid van een organisatie tot stand gekomen?

Met deze vraag kan gedachtenanalyse worden benut. Daarmee kunnen de kerngedachten zichtbaar worden gemaakt. Zoals een toekomstgerichte overtuiging op grond van eerdere ervaringen. Ongetoetst kan het deze keer slecht uitpakken, zonder dat dit is voorzien.

De niet herkende fantasiegedachte, dikwijls herkenbaar in de uitspraak; het kan niet anders dan. Elke niet ontdekte kerngedachte kan, net als bij een trein en een wissel, de oorzaak van fouten zijn en de oorzaak van niet uitgekomen verwachtingen en twijfel over capaciteiten van een persoon door een overtuiging die niet is uitgekomen.

Wanneer de kennis van gedachtenanalyse en daarmee het filter binnen de organisatie aanwezig is, dan kan dit deze fouten voorkomen en brengt een meer creatieve manier van denken op gang. Leren denken in mogelijkheden en die bedachte mogelijkheden toetsen.

De bedrijfscultuur zijn de gedachten die rondzingen. Tussen deze gedachten zitten kerngedachten. Deze gedachten herkennen geeft de mogelijkheid van een gerichte aanpak.

Veranderingen kunnen onrust brengen binnen een organisatie. Het is dikwijls de onrust van het niet weten. Een menselijke eigenschap van de mens is om het niet weten in te gaan vullen. Beter een slecht scenario dan geen scenario. Gerichte voorlichting kan de onrust verminderen en misschien zelfs voorkomen.

Share
Scroll Up