De positie om je gedachten te toetsen

Nadenken vanuit jouw kernidentiteit en vanuit het nu, de werkelijkheid. Dat is de positie.

  1. Onderbouwing kernidentiteit: jouw kernidentiteit ben jij als je in evenwicht bent. Dan gaat het niet om wie of wat je bent, maar om HOE je bent in eigenschappen. Daarmee heb je een context voor je eigen gedachten. Passen de kerngedachten die jij bij jezelf herkent bij jou? Bij hoe je eigenlijk bent?

Als je chagrijnig bent, kwaad, bang, dan komen er gedachten bij die het nog erger maken of in stand houden.  Dan gaan je gedachten met je op de loop. Stel vast hoe je eigenlijk bent en luister vanuit die positie naar je eigen gedachten.  Schrijf daarvoor eerst op hoe je bent in eigenschappen, los van situaties.

  1. Onderbouwing nu, de werkelijkheid: met je verstand weet je wel dat je niet kunt weten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Je kunt het inschatten, maar weten kan je het niet. Hetzelfde geldt voor wat een ander denkt. Wanneer je denkt heb je dat besef niet. Dan gebruik je gedachten die het tegendeel beweren. Om die gedachten te leren herkennen is het nodig dat je, al is het maar voor een paar seconden, ervaart dat nu de werkelijkheid is.

Het leven in de werkelijkheid speelt zich af binnen drie beperkingen die wij met ons denken hebben.

  • Je kunt niet weten wat de toekomst brengt,
  • je kunt niet weten wat een ander denkt,
  • je kunt niet in oneindigheid denken.

Gedachtemanagement gaat over jou en jouw denken. De kennis geeft je de mogelijkheid om, vanuit jezelf, gericht met je eigen gedachten aan de gang te gaan, op weg naar een verdere ontwikkeling.

Zes kerngedachten bepalen jouw manier van denken. Een tot nu toe onbewust proces. Jij kunt van al die gedachtestromen die jij hebt, een meer bewuste manier van denken aanleren. Dat leer je door, tussen al die gedachten die je hebt, de zes kerngedachten te herkennen, daarbij even stil te staan.

Een kerngedachte die bijvoorbeeld een onderdeel is van je zorgen maken over iets wat in de toekomst plaats kan vinden. Voordat het gevoel er is en je kan overmannen, heb je de mogelijkheid om zo’n zinloos denkproces te stoppen. Zorgen maken verzwakt je, brengt je uit evenwicht. Dit, terwijl je in zo’n situatie juist zo sterk mogelijk moet zijn.

Het doel is dat je meer naar ‘buiten’ kunt komen. Meer jezelf kunt zijn. Het zijn je eigen gedachten die dit tegenhouden. Ooit bedoeld om jezelf te beschermen.

Als een cocon kunnen je gedachten om je heen zitten. Pel de cocon af, laag na laag. Gedachte na gedachte. Leer ze herkennen, begrijpen en herwaarderen

Share