De verschillen in behoeften kunnen voor ruis in de communicatie zorgen, want ook al doet iemand nog zo z’n best, het is de ontvanger die bepaalt. Heeft de ontvanger, een collega, cliënt, een tegengestelde behoefte, dan bereik je deze moeilijk of niet.

Wanneer je via deze weg contact krijgt met iemand, ook al is het maar even, dan kun je wat vragen, zeggen, uitleggen, vertellen, met meer kans dat het ook overkomt.

Daarmee heb je een extra vaardigheid als deskundige. Die momenten kun je zelf creëren, door bij de ander de behoefte te herkennen die voor hem of haar belangrijk is en daar op in te gaan.

De achterliggende gedachte is om met deze kennis opnieuw naar mensen te luisteren en te kijken. Naar je partner, buren, vrienden, kennissen en in de werksituatie naar collega’s, de leidinggevenden en cliënten. Met jouw behoeften herken je de overeenkomsten met jouw behoeften en daarmee de zelfde invalshoeken en je herkent de verschillen. Dan weet je wat je kunt verwachten. Je ziet het bij iemand aan het gedrag, de reacties en je hoort het in de wijze van communiceren.

Preview hier in PDF.

Bestel hier de volledige zelftraining € 15,00 excl. BTW. (Direct te downloaden in PDF).

Gedrukte versie € 29,95 is hier verkrijgbaar.

Share
Scroll Up