Bestel hier de zelftraining € 15,00 excl. BTW. (Direct te downloaden in PDF).

De verschillen in behoeften kunnen voor ruis in de communicatie zorgen, want ook al doet iemand nog zo z’n best, het is de ontvanger die bepaalt. Heeft de ontvanger, een collega, cliënt, een tegengestelde behoefte, dan bereik je deze moeilijk of niet.

Wanneer je via deze weg contact krijgt met iemand, ook al is het maar even, dan kun je wat vragen, zeggen, uitleggen, vertellen, met meer kans dat het ook overkomt.

Daarmee heb je een extra vaardigheid als deskundige. Die momenten kun je zelf creëren, door bij de ander de behoefte te herkennen die voor hem of haar belangrijk is en daar op in te gaan.

De achterliggende gedachte is om met deze kennis opnieuw naar mensen te luisteren en te kijken. Naar je partner, buren, vrienden, kennissen en in de werksituatie naar collega’s, de leidinggevenden en cliënten. Met jouw behoeften herken je de overeenkomsten met jouw behoeften en daarmee de zelfde invalshoeken en je herkent de verschillen. Dan weet je wat je kunt verwachten. Je ziet het bij iemand aan het gedrag, de reacties en je hoort het in de wijze van communiceren.

Elk onderdeel begint eerst met het vaststellen van de eigen behoefte en daarmee de eigen positie. Dat bepaalt de positie die je hebt ten opzichte van de ‘buitenwereld’. De bijbehorende teksten geven de uitleg. Vanuit die positie luistert en kijkt iemand naar anderen en naar cliënten. Hoe ben ik? Niet wat of wie. Het gaat over jou. De mens achter de functionaris. De mens achter de deskundige. De mens achter de communicatie.

Share
Scroll Up